Veelgestelde vragen

Kan ik dienstencheques terugbetaald krijgen?

Ja, enkel gedurende de geldigheidsdatum en tegen forfaitaire kosten van 0,25EUR per dienstencheque. U contacteert hiervoor Sodexo op 02/547.54.95 of via e-mail.

Mag ik de dienstencheques gebruiken voor het poetsen van het professionele gedeelte van mijn woning?

Neen, de dienstencheques zijn enkel bestemd voor het poetsen van de privé-woning. Wie als zelfstandige bij zijn zaak woont, kan dus enkel voor het woon-privégedeelte dienstencheques gebruiken.

Hoeveel dienstencheques mag ik per jaar gebruiken?

Per gebruiker kunnen per kalenderjaar 400 cheques worden besteld aan de prijs van 9,00€ per cheque hetzij 800 cheques per gezin. Daarna kan elke gebruiker nog 100 cheques bijbestellen aan de prijs van 10,00€ per cheque.

Voor bepaalde categorieën personen werd deze limiet opgetrokken tot 2000 per gebruiker.

Hoe zit het met de fiscale aftrekbaarheid? 

De aankoop van dienstencheques geeft u recht op een belastingsvermindering van 30% van de totale aankoopwaarde van de dienstencheques (beperkt tot 1.380€ per persoon per jaar voor 2014). Cheques die gekocht worden aan 9,00€ per stuk kosten dus, na aftrek 6,30€. Het fiscale attest hiervoor wordt u automatisch door Sodexo toegezonden in maart-april voor het voorbije jaar.

Het kan dus fiscaal interessant zijn bij bepaalde omstandigheden (verbruik van meer dan 150 dienstencheques per jaar) om de aankoop van de dienstencheques te spreiden over 2 gebruikers. Alle vermelde tarieven zijn onder voorbehoud van prijswijzigingen, fiscale wetswijzigingen en typfouten.

Wat als ik mijn inschrijvingsnummer ben vergeten?

Dan neemt u best contact op met Sodexo op tel.nr 02/547 54 95. Om redenen van privacy kunnen wij geen klantengegevens opvragen.

Wat als ik door omstandigheden tijdelijk meer hulp wil, bijvoorbeeld door ziekte?

In eerste instantie kijken we of uw vaste huishoudhulp u eventueel meer kan helpen. Lukt dit niet, dan zoeken we een extra persoon voor u voor die periode dat u het moeilijk heeft.

Wat als ik de huishoudhulp een tijd wil onderbreken, bijvoorbeeld om te overwinteren in het buitenland?

Dan kunnen we spijtig genoeg uw plaats niet reserveren. We zoeken een nieuwe klant voor uw huishoudhulp en proberen u opnieuw te helpen van zodra u terug hulp wenst.

Wat als ik vaststel dat ik eigenlijk liever méér uren hulp wens?

Het is niet gemakkelijk om bijvoorbeeld een klant van 4 uur per week uit te breiden naar 8 uur per week. Toch zullen we ons uiterste best doen om in overleg met u en met onze medewerkers aan uw wensten tegemoet te komen

Welke werkzaamheden mogen de medewerkers van StuZo niet doen?

In het kader van de dienstencheques mogen enkel normale huishoudelijke taken worden verricht. Dus geen werkzaamheden die gevaarlijk of ongezond zijn, zoals het afwassen van plafonds, bij extreme temperaturen buiten werken,enz… Tuinonderhoud, klusjes en kinderopvang zijn streng verboden. Ook het schoonmaken van gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen is niet toegelaten.